Meditatie Kerkewerk 3 maart 2022

HOU VOL…..HOU VAST…….HIJ LAAT NIET LOS!

Terwijl ik achter mijn laptop zit, houdt een groot deel van de wereld zijn adem in. Nog niet bekomen van de corona perikelen, kondigt zich een nieuwe crisis aan. Ik kan van hieruit niet zien hoe u hierop reageert. Vele mensen zijn bezorgd en angstig. Dit is niet zonder reden als we naar de feiten kijken.

Als christen mag je verder kijken dan de feiten alleen. Wat is het een bemoediging en troost dat we de Bijbel hebben, waarin we van vele generaties mogen leren hoe zij met hun Heer geleefd hebben en hoe Hij steeds uitkomst heeft gegeven. In de meest bizarre omstandigheden. Ik daag u uit om nu even geen tv te kijken, de mobiel uit te zetten en te gaan lezen in de Bijbel. We beginnen bij Numeri 13 en 14, geen onbekend gedeelte. Lees het eens rustig door. Twaalf verspieders gaan dezelfde weg, zien feitelijk dezelfde dingen. Maar hoe reageren ze op deze feiten? Tien keken op de omstandigheden, berekenden naar menselijke maatstaven hun kansen en werden bang;”We gaan het niet redden!”.

Twee anderen keken verder dan de omstandigheden en zagen buiten zorgen ook zegen. Mooie grote vruchten en de belofte die God hun gegeven had telde zwaarder dan de omstandigheden.

Hierna gaan we naar Hebreeën 12. Om iets van het geloof en onze God te begrijpen wordt er vaker in de Bijbel gesproken in beelden. Ditmaal gaat het om een wedloop. Ook een pakkend beeld zo vlak na de Olympische spelen. De schrijver nodigt ons uit om te volharden en vertelt ons daar ook bij hoe we dit kunnen doen. Tijdens de wedloop moeten we ons oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Betekent dit dat er geen gecompliceerde omstandigheden zijn? Dat er niet een kans is dat je struikelt?

Dat staat er niet, er staat dat je gericht mag zijn op Jezus, die alle macht heeft. Hij heeft beloofd dat Hij, dwars door alles heen, Zijn Koninkrijk bouwt. Zijn Rijk komt….geen coronacrisis, geen Poetin, geen andere wereldleider kan dit tegen houden. Hoeven we ons dan helemaal geen zorgen te maken? Mag de angst je niet om het hart slaan bij het zien van al die verschrikkelijke beelden? Natuurlijk wel, ook Jezus huilde bij de dood van zijn vriend Lazarus, hoewel Hij Hem weer uit de dood deed opstaan.

Ons geheim zit in onze zekere toekomst, we mogen ons oog daarop gericht houden. Vanuit die wetenschap mogen we in het hier en nu doen wat onze hand vind om te doen. Praktische hulp, geld geven, maar bovenal onze handen vouwen en bidden. Bidden om geloof en volharding om dwars door alles heen ons vertrouwen te blijven stellen op Jezus.

In deze tijd voor Pasen willen we met elkaar stilstaan bij de weg die de Here Jezus gegaan is. Hij heeft onze schuld op Zich genomen, Hij heeft de wereld (en alle krachten die daarin spelen) overwonnen met Zijn dood en opstanding. Hij heeft ons verzoend met God. Het heeft Hem alles gekost, Hij deed het uit liefde voor u, jou en mij. Door Hem is er toekomst en uitkomst.

Vanavond zag ik een filmpje op social media van christenen in de Oekraïne. Zij stonden in een grote groep onder een brug te zingen van hun Heer. Dit kan alleen maar als je in dergelijke vreselijke omstandigheden je oog gericht houdt op Jezus, de Heer. Wat een getuigenis! Hou vol….kijk omhoog!

Marijke Bor

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven