Actie Kerkbalans 2022 – Geef vandaag voor de kerk van morgen!

Beste gemeenteleden,

Wij benaderen u hierbij voor de actie kerkbalans 2022, maar willen eerst graag terugblikken op het jaar 2021. Een jaar waarin we als kerkenraad, gemeenteleden, dorp, samenleving en wereld nog steeds negatieve gevolgen hebben ervaren door de coronapandemie. In coronatijd proberen we op verschillende manieren naar elkaar om te blijven zien. Desondanks blijft het soms moeilijk je in een tijd van deels dichte kerkdeuren echt met elkaar verbonden te weten.

Als gemeente hebben we in 2021 kerkdiensten en gemeente-avonden via livestream uitgezonden, ook in de periode dat we weer bezoekers in de kerk mochten verwelkomen. Om dit mogelijk te maken hebben we geïnvesteerd in licht, beeld en geluid. De investering in geluid is ter vervanging van de huidige geluidsinstallatie en zal in de loop van 2022 worden opgeleverd.

Het jaar 2021 was tevens het jaar dat dominee Van der Laan met emeritaat ging. Naar aanleiding van het daarop volgende beroepingswerk hebben we drie gemeente-avonden met elkaar gehad rond de thema’s financiën en meerjarenbegroting, profiel(schets) dominee en de visie op gemeente-zijn. De financiële boodschap was en is dat we bij het in stand houden van ons uitgavenpatroon (inclusief een fulltime dominee), de komende jaren met elkaar stapsgewijs onze inkomsten zullen moeten verhogen. Op basis van de meerjarenbegroting hebben wij het volgende patroon voor ogen (de procentuele verhoging is telkens t.o.v. het voorgaande jaar):

Jaren 2022 t/m 2026          + 7,5 %

Jaren 2027 en 2028           + 2,5 %

Wij willen u daarom vragen om, indien mogelijk, uw bijdrage aan actie kerkbalans 2022 met tenminste 7,5 % te verhogen t.o.v. uw bijdrage in 2021.

Mocht uw jaarbijdrage in 2021 EURO 50 of lager zijn, dan willen wij u vragen om uw bijdrage te verhogen tot een jaarbedrag van EURO 60. Indien gewenst kunt u daarbij kiezen voor het maandelijks door ons laten incasseren van een bedrag van EUR 5.

De komende tijd wordt een tijd van weer opbouwen. Opnieuw een roerige periode. Laten we hierin bovenal elkaar vasthouden. Voor de kerk van morgen hebben wij vandaag uw financiële steun nodig. Wij bedanken u hierbij alvast hartelijk voor uw toezegging en wensen u een goed en gezond 2022 en bovenal Gods zegen toe!

Extra toelichting:

In de afgelopen periode heeft een groep gemeenteleden een periodieke gift overeenkomst afgesloten met onze gemeente. Wij willen u hier hartelijk voor bedanken! Deze gemeenteleden zullen dit jaar (en ook gedurende de komende jaren tijdens de looptijd van  de periodieke gift overeenkomst) niet meer benaderd worden bij/voor de Actie Kerkbalans.

Met vriendelijke groet,

Namens het College van Kerkrentmeesters,