Begroting 2023

Toelichting:

Zoals eerder dit jaar al is meegedeeld op de gemeente avond lukt het niet om de begroting sluitend te krijgen. In de toelichting hieronder worden de posten die veel afwijken ten opzichte van 2022 toegelicht en wordt verklaard waarom er een negatief resultaat wordt verwacht.

Doordat er vooralsnog geen sluitende meerjaren-begroting is, kan er nog geen predikant beroepen worden. Dit is de reden dat we er vanuit zijn gegaan dat de pastorie vanaf 1 maart verhuurd kan worden, waardoor de opbrengsten van onroerende zaken hoger zijn begroot dat voorgaande jaren. Ook is er een hoger bedrag begroot voor ‘Opbrengsten levend geld’. Hierbij is er een aanname gedaan dat er door activiteiten zoals bijvoorbeeld een bazaar en talentenveiling €10.000 aan extra inkomsten wordt gegenereerd.

Aan de uitgavenkant zien we de grootste toename bij de kosten voor de kerkelijke gebouwen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de kosten van het vernieuwen van de ramen en andere posten uit het meerjaren-onderhoudsplan (MJOP).

Bij de kosten voor het pastoraat zien we juist een afname doordat we nu alleen kosten hebben van een kerkelijk werker en niet van een predikant. Tot en met augustus is onze kerkelijk werker conform de arbeidsovereenkomst begroot voor 80% en vanaf 1 september fulltime.

De kosten voor kerkelijke diensten zijn lager begroot door een afname van bijdrage aan diverse commissies. Voor jeugdwerk was 1 begroting ontvangen, voor het overige jeugdwerk is een aanname gedaan.

Bij de salarissen en vergoedingen zien we een flinke afname door het verschil van een koster in loondienst en het werken met vrijwillige kosters en een koster op oproepbasis.

Het resultaat in deze begroting komt op ruim €27.000 negatief. Dit komt vooral doordat de onderhoudskosten voor 2023 flink hoger zullen zijn dan het verwachte meerjaars gemiddelde van het onderhoudsplan (€60.000).

We begrijpen dat het begrootte resultaat een teleurstelling is, maar vooralsnog is dit de uitkomst van de huidige gegevens die tot onze beschikking staan. Zowel naar de kostenkant (MJOP) als naar de inkomsten kant (fondswerving, activiteiten en subsidies) wordt komende tijd nog meer onderzoek gedaan, met als doel duidelijk te krijgen of er een manier is waarop we toch een meer jaren begroting sluitend kunnen krijgen in combinatie met het beroepen van een predikant.

Deze vraag hopen we in de loop van komend jaar te kunnen beantwoorden.

Heeft u vragen over bovenstaande begroting, dan kunt u komende week contact opnemen.

Jan van der Nagel

janvandernagel@casema.nl