Bericht Rick van Elk over zijn vertrek

Inmiddels is bekend geworden dat we komende zomer afscheid van elkaar zullen gaan nemen. Dan heb ik twee jaar in jullie midden gewerkt als kerkelijk werker. Het was niet gemakkelijk om tot een besluit te komen. Ik kon kiezen uit twee zeer vergelijkbare werkplekken: Valkenburg of Goudriaan & Ottoland. Soms hoor ik mensen iets zeggen als: Ik begrijp het wel, daar krijg je zekerheid. Maar ik wil graag heel duidelijk maken dat de kerkenraad van Valkenburg mij net zoveel duidelijkheid heeft geboden als die van Goudriaan & Ottoland. Er valt niks te verwijten.

Gezien onze thuissituatie – met de pijn die mijn vrouw parten speelt en onze opgroeiende kinderen – ben ik erg dankbaar dat ik de mogelijkheid heb gekregen om daar of hier voltijds te gaan werken. Dat scheelt een boel in de avonddruk van mijn agenda. Al met al past het werk in Goudriaan & Ottoland nu beter bij mij en ons. De bewegingen en ontwikkelingen hier in Valkenburg zouden meer van mij vragen dan ik kan leveren op een manier die ik kan combineren met de zorg thuis. En los daarvan groeide bij mij de laatste weken meer en meer het besef dat deze gemeente een echte herder en leraar nodig heeft, ervaren en dichtbij.

Naar de kerkenraad schreef ik: Met pijn in mijn hart… En zo is het echt. We gaan met elkaar een goede kant op; er is veel werk verzet en er zijn moeilijke pillen geslikt; in pastoraat en catechese zijn er veel mooie en vertrouwde contacten ontstaan; de samenwerking met de ouderlingen en in de kerkenraad is goed en kostbaar. Groot was mijn blijdschap toen tot driemaal toe in één week psalm 139 op mijn weg kwam. De slotverzen vormen een gebed: 23. Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart, beproef mij en ken mijn gedachten. 24. Zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg. Met die houding hebben wij ons besluit willen nemen. En met die houding mag ook de gemeente met vertrouwen verder. De Heer is nabij wie zich voor Hem verootmoedigt.

Een hartelijke groet!
Rick van Elk