Bericht van de Kerkenraad

We hebben besloten om het beroepingswerk weer op te starten. Dit besluit hebben we genomen nadat we op de gemeente-avond op 23 maart jl. een update van onze financiële meerjarenraming hadden gepresenteerd. Onze kerkrentmeesters zijn de afgelopen maanden druk bezig geweest met het onderhoud en het meerjarenonderhoudsplan en zijn erin geslaagd om de verwachte jaarlijkse kosten flink te verlagen. Dit wil niet zeggen dat onze meerjarenraming nu rooskleurig is geworden, maar die biedt naar onze mening wel voldoende basis om het beroepingswerk weer op te kunnen starten.

Bij het beroepingswerk gaat onze voorkeur uit naar een 100%-aanstelling van onze nieuwe predikant. We kiezen hiermee voor een investering in plaats van een bezuiniging (80%-aanstelling). Bij een bezuiniging ervaren we het risico dat we onverhoopt in een vicieuze cirkel terechtkomen: we bezuinigen op de aanstelling, het aantal leden loopt terug, de inkomsten lopen terug, we moeten verder bezuinigen op de aanstelling, enzovoort. Bij een investering proberen we de vicieuze cirkel te vermijden dan wel te doorbreken.

Een 100%-aanstelling zal de financiën van onze gemeente zwaar onder druk zetten. De kans is groot dat we bij een 100%-aanstelling de komende jaren flinke tekorten zullen oplopen. Die zullen we moeten opvangen uit onze financiële reserve. Dat betekent dat onze buffer naar verwachting de komende jaren geleidelijk aan steeds verder zal teruglopen. We hebben dit ook toegelicht op de gemeente-avond. En bij financiële tegenvallers die nu niet zijn geraamd, zal dit extra hard gaan. We hebben hier onze zorgen over, maar we hebben alles afwegende toch onze voorkeur uitgesproken voor een 100%-aanstelling. Zolang de financiële middelen het toelaten, willen we maximaal investeren in een predikant in de hoop dat die met Gods hulp mag bijdragen aan de opbouw van onze gemeente. Gert Binnendijk, onze consulent, vindt dit een ambitieuze maar begaanbare weg.

Voordat we daadwerkelijk een beroep uitbrengen op een predikant, hebben we toestemming nodig van het breed moderamen classicale vergadering. Deze instemming vereist een solvabiliteitsverklaring van het Classicaal College voor de Behandeling van Beheerszaken (CCBB). Dit college zal onze meerjarenraming toetsen en daarbij kijken of wij op basis van onze meerjarenraming een predikant 8 jaar kunnen betalen en of daarna zicht is op het kunnen betalen van de predikant voor ten minste 3 jaar. Het college zal daarbij ook kijken naar de toelichting op en de onderbouwing van onze meerjarenraming in relatie tot ons beleidsplan. Gelet op de verwachte tekorten is het de vraag hoe het CCBB onze aanvraag zal beoordelen. Om het CCBB extra zekerheid te bieden, kunnen we in ons beleidsplan maatregelen opnemen die het CCBB over de streep kan trekken. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om in de toekomst onze pastorie te verkopen in het scenario waarin onverhoopt onze financiële reserve volledig uitgeput raakt. In dat geval willen we de pastorie verkopen aan een partij waarvan we de pastorie desgewenst kunnen terug huren. Een ander voorbeeld is het onderzoeken van de mogelijkheid om ons kerkgebouw breder in te zetten en daarmee extra inkomsten te genereren.

Op 19 april a.s. hopen wij een gemeente-avond te organiseren waarin wij het beleidsplan voor de komende jaren met u willen bespreken. De avond start om 20.00u. Behalve financiële zaken besteedt het beleidsplan ook aandacht aan andere thema’s waar we de komende jaren aandacht aan willen besteden, zoals het vergroten van de betrokkenheid van onze leden, het pastoraat, de geloofsopvoeding, de veiligheid in onze gemeente en het diaconaat. Wij willen graag van u horen hoe u over deze onderwerpen denkt. Komt u ook?

Een hartelijke groet namens de kerkenraad,

Constantijn Heemskerk