Bericht vanuit de kerkenraad: terug- en vooruitblik

Beste gemeenteleden,

We mogen terugkijken op een geslaagde gemeente-avond afgelopen week. We hebben als start de uitkomsten gepresenteerd van onze online enquête over onze gemeentefinanciën. Uit deze enquête komt naar voren dat de meeste respondenten een fulltime predikant willen beroepen, ondanks het feit dat we ons dit op basis van onze huidige inkomsten niet kunnen veroorloven. Bemoedigend is echter dat een meerderheid van onze respondenten ook aangeeft dat ze bereid is om hiervoor meer te geven. Naar aanleiding daarvan hebben we als kerkenraad besloten dat we ernaar gaan streven om een fulltime predikant te beroepen. Dat betekent wel dat we een beroep op u allemaal moeten doen om dit financieel mogelijk te maken. Zonder extra inkomsten is een fulltime predikant immers niet haalbaar. We streven ernaar op de gemeente-avond op 24 juni een plan aan u te presenteren hoe wij met elkaar als gemeente een fulltime predikant financieel mogelijk kunnen maken. We willen u daarbij vragen om alvast na te denken over de vraag wat onze kerk mag kosten.

Op de gemeente-avond op 24 juni zullen wij ook de aanzet voor de visie op ons gemeente-zijn presenteren die de voorbereidingscommissie heeft geschreven op basis van de uitkomsten van de enquête van afgelopen najaar. De visie beschrijft hoe we met elkaar gemeente willen zijn en welke uitdagingen we daarbij zien. Wij willen graag weten wat u van deze conceptvisie vindt en of u zich daarin herkent. Op basis van uw reacties zullen wij als kerkenraad vervolgens een besluit nemen over de definitieve visie voor onze gemeente. De uitkomsten van de enquête van vorig najaar en de conceptvisie vindt u op de website van onze gemeente.

Terug naar onze gemeente-avond van afgelopen week. Naast de gemeentefinanciën kwam ook het profiel van onze nieuwe predikant aan bod. Welke predikant zoeken wij als gemeente? De voorbereidingscommissie had op basis van de uitkomsten van de voorgenoemde enquête een schets opgesteld van onze nieuwe predikant en die vervolgens vertaald naar een profiel, waarin de belangrijkste eigenschappen voor onze nieuwe predikant zijn samengevat. We hebben zowel de profielschets als het profiel en een toelichting daarop van de voorbereidingscommissie in aanloop naar de gemeente-avond bij al onze gemeenteleden thuisbezorgd en iedereen de gelegenheid geboden om vooraf en tijdens de gemeente-avond hierover vragen en/of opmerkingen te stellen. Naar aanleiding daarvan hebben wij slechts enkele vragen gekregen. Wij beschouwen dit als een positief signaal, een teken dat onze gemeente zich herkent in het profiel dat de voorbereidingscommissie heeft opgesteld. Dat was ook de insteek van de voorbereidingscommissie, dus het is mooi dat dit is gelukt. We zullen als kerkenraad op korte termijn een besluit nemen over het definitieve profiel en zullen u daarover vervolgens informeren.

Tijdens de gemeente-avond konden we ook kennismaken met Gert Binnendijk. Hij is onze consulent tijdens het beroepingswerk. Hij werkt als predikant en geestelijk verzorger bij Topaz en we zijn blij dat hij ons de komende periode wil adviseren. Mocht u niet in de gelegenheid zijn geweest om de gemeente-avond bij te wonen, dan kunt u die terugzien via onze website en YouTube-account. U kunt dan ook filmpjes van Thomas en Evi van der Meij zien waarin gemeenteleden in de pastorie vertellen wat zij belangrijk vinden voor onze nieuwe predikant. De gemeente-avond is, nu we dit schrijven, 206 keer bekeken en we hebben positieve reacties vanuit de gemeente ontvangen. We hopen dat onze volgende gemeente-avond ook zo goed wordt bezocht. Onze volgende gemeente-avond staat gepland op 24 juni en start om 20.00u. We hopen dat u er dan bij zult zijn.

De kerkenraad.