Visie op gemeente-zijn, gaat vooraf aan beroepingswerk

Voorbereiding van het beroepingswerk
Dominee van der Laan heeft aangekondigd om in februari volgend jaar met emeritaat te gaan. Dat betekent dat onze gemeente dan een nieuwe predikant zal gaan beroepen. Daarvoor is nog veel voorbereidingswerk nodig.

Visie op gemeente-zijn
Het beroepen van een nieuwe predikant vraagt een periode van bezinning op de vraag wat voor een gemeente we willen zijn en welke predikant daarbij past.

Voorbereidingscommissie
De kerkenraad heeft besloten een voorbereidingscommissie in te stellen die aan de kerkenraad een advies gaat uitbrengen over de volgende punten:
• Een visie op gemeente-zijn
• Een profiel voor de te beroepen predikant
In de ontwikkeling van de visie worden de recente ontwikkelingen mbt live-streaming van kerkdiensten en het eventueel aanstellen van een kerkelijk werker, meegenomen.
De Voorbereidingscommissie zal zoveel mogelijk kijken naar het draagvlak in de gemeente. Daarbij zal de gemeente in brede zin zich betrokken moeten kunnen voelen en ook daadwerkelijk mee kunnen participeren. Zo nodig worden daarvoor creatieve mogelijkheden gebruikt om de betrokkenheid en saamhorigheid binnen de gemeente over dit proces te bevorderen.

Het te volgen proces ziet er als volgt uit:

Voorbereidingsfase

1. Instellen voorbereidingscommissie door kerkenraad op 29 juni 2020
  2. Opstellen visie, vaststellen beleidsplan in twee ronden op 30 november 2020 en 25 januari 2021
  3. Opstellen en vaststellen van een profiel voor de te beroepen predikant in twee ronden op 25 januari en 22 februari 2021.
  4. Vacature melden bij PKN
  5. Beroepingscommissie instellen, waaronder ook taakstelling en bevoegdheden op 22 februari 2021.

Na deze voorbereidingsfase volgt de fase van het formele beroep.

De ingestelde commissie bestaat uit:
• Constantijn Heemskerk, voorzitter
• Hans van der Does, scriba
• Marnix Boers, kerkrentmeester
• Marijke Bor, diaken
• Anja van der Wel-van der Nagel, ouderling
• En een vertegenwoordiger uit de werkgroep Jeugd.

De scriba.