Eerste livestream-dienst op 5 juli is goed verlopen!

Het is 5 juli. We hadden met ons team afgesproken om 8:00 uur in de kerk aan het Castellumplein. Ton Baris begon al om 7:30 uur wat op het orgel te spelen. Gesina Joziasse had voor koffie en thee gezorgd. We hadden allemaal een taak en ieder ging zijn gang. Als een goedlopende machine kwam alles op gang. Alle kabels aangesloten. De camera’s in gereedheid gebracht. Ieder had zijn eigen plek in de kerk. De samenzang was in de banken gezet, om niet teveel tijdens de dienst te hoeven wisselen. Henk en Gerard kregen een vaste plek en dominee van der Laan kreeg zijn vertrouwde plaats achter de katheder. Alle functies werden tevoren getest. Geluid afgestemd. De beelden moesten goed zijn; soms wat aanpassen en schikken. En uiteindelijk bijna twee uur later was alles op orde. Spannend hoor, zo’n eerste dienst. De regie werd bezet door Thomas van der Meij, later geassisteerd door Jaap Haasnoot. Het geluid was in vertrouwde handen van Nico van den Eijkel.
Evi van der Meij en ik, bedienden de camera’s. Alle lichten stonden op groen. We hadden voor deze keer ervoor gekozen om het zgn consistoriegebed in de kerk te houden met alle mensen erbij. Dat was goed. We wisten dat God met ons zou zijn en dankten dat dit nu mocht gaan gebeuren.
Daarna gingen de knoppen aan en waren we in de uitzending. Het was tijd voor Gerard en Henk om te beginnen met het voor dat moment toepasselijke lied Morning has broken. En zo verliep de dienst bijna vlekkeloos.
Met een kijkje achter de schermen hebben we de uitzending beëindigd. Iedereen is even in de schijnwerpers gezet om te laten zien wat voor mooi werk ze doen. We nodigen gemeenteleden uit om ons te gaan helpen de live-streamdiensten te gaan verzorgen.
Dit is een kleine impressie van het verloop van de dienst van achter de schermen. Echt wel een belevenis. Zoveel mensen die allemaal weten wat ze moeten doen en goed op elkaar inspelen en een prettige sfeer neerzetten. Een feest om mee te maken. Echt een voorbeeld van wat ik versta onder gemeente-zijn.
Vanaf deze plaats spreek ik wederom mijn dank uit aan allen die aan deze dienst hebben meegewerkt.
We danken God. Alle eer is aan Hem.
De scriba.