Geef vandaag voor de kerk van morgen – Kerkbalans 2023

Beste gemeenteleden,

Wij benaderen u hierbij voor de actie kerkbalans 2023, maar willen eerst graag terugblikken.

Als gemeente zijn we in 2021 gestart met het beroepingswerk. Om een dominee te kunnen beroepen is ook een sluitende meerjarenbegroting nodig. In die begroting moet ook ruimte zijn om het noodzakelijke (groot) onderhoud te financieren. De komende jaren moeten we een aantal grote investeringen doen. Denk hierbij aan het vervangen van de glas-in-loodramen, dak- en gevelreparaties, nieuwe ketels en een flink aantal kleinere onderhoudszaken. Deze kosten en de sterk opgelopen energiekosten hebben ervoor gezorgd dat we onze financiële begroting voor de komende jaren niet sluitend krijgen.

Door een aantal drastische maatregelen, zoals: het niet vervangen van een koster in loondienst; het verhuren van de pastorie; en het voorlopig niet beroepen van een predikant, hebben we voor 2023 de gevolgen voor het financiële resultaat beperkt weten te houden.

We onderzoeken of we verder kunnen besparen op het onderhoudsplan en of we met subsidies de kosten kunnen drukken. Ook wordt nagedacht over aanvullende manieren van fondswerving, zoals bijvoorbeeld door bazaar, talentenveiling en andere acties, zodat we het beroepingswerk weer kunnen opstarten*).

De Actie Kerkbalans is geen gewone collecte, het is de basis voor de financiële stabiliteit van onze gemeente. Tijdens de vorige actie Kerkbalans, is gevraagd om uw bijdrage de komende jaren steeds met 7,5% per jaar te laten toenemen. Die oproep doen wij dus ook dit jaar weer: als het tot uw mogelijkheden behoort, wilt u uw bijdrage in Actie Kerkbalans 2023 dan met 7,5% verhogen ten opzichte van uw bijdrage in 2022?

Ook is het nog steeds mogelijk om een contract te sluiten voor minimaal 5 jaar, waardoor uw gift volledig meetelt bij het bepalen van de aftrekbaarheid van uw giften  voor de inkomstenbelasting.

De komende tijd wordt een tijd van weer opbouwen. We hebben veel werk te verzetten. Laten we dit samen doen. Voor de kerk van morgen hebben wij vandaag uw financiële steun nodig. Wij bedanken u hierbij alvast hartelijk voor uw toezegging en wensen u een goed en gezond 2023 en bovenal Gods zegen toe!

*) Als u wilt meedenken met het College van Kerkrentmeesters over deze ‘aanvullende manieren’, noteert u dan alvast zaterdagochtend 11 februari 2023 voor een brainstromochtend in de kerk om alle ideeën te inventariseren en concrete plannen te maken. Nadere informatie volgt via Kerkenwerk en Compass.

Download de folder