Glas in lood – update

In oktober zijn we met een aantal vrijwilligers begonnen aan de voorbereidende werkzaamheden voor de restauratie van de glas-in-loodramen van de kerk. Er is een steiger geplaatst aan de binnen- en buitenzijde en er is noodbeglazing aangebracht. Deze noodbeglazing hebben we zo gemaakt, dat we dit door het op te schuiven voor alle 10 ramen kunnen gebruiken. Zowel binnen als buiten.

Nadat dit gebeurd was, zijn we begonnen met het verwijderen van het oude glas in lood.

Een serieuze en tijdrovende klus, mede omdat het lood vergaan is en de stopverf en kit er al 72 jaar in zit. En elk antiek ruitje wat sneuvelt, kost ons 15 euro. Voorkomen doe je dat niet. Er is in de begroting hier rekening mee gehouden.

Het glas van twee ramen is intussen naar de glazenier gebracht waar het gereinigd wordt, gerepareerd en opnieuw in lood gezet wordt. Daarna wordt het elders tussen isolerende beglazing geplaatst. Aan de buitenzijde wordt het voorzien van ontspiegeld glas; een eis omdat het een monument is. Maar wel weer een extra kostenpost.

Ondertussen hebben we de kozijnen aan de buitenzijde ontdaan van alle oude verflagen, houtrot verwijderd en gerepareerd en alles in grondverf gezet.

Omdat isolerende beglazing niet in de huidige sponning past, is deze uitgefreesd en worden er geheel nieuwe sponningen gemaakt.

Bij het uitkomen van dit kerkblad komen de eerste ruiten terug van de glazenier, is de planning. Dit is niet helemaal zeker, want de levertijden zijn lang. We hopen u met de kerst toch wel wat te kunnen laten zien. Uiteindelijk verwachten we er het hele jaar 2023 toch wel mee bezig te zullen zijn.

Namens de Kerkrentmeesters, Hans van Duijn