Nieuwsbrief GZB

Zending verbindt Nederland met Namibië

Namibië is een land van veelkleurigheid en uitersten. Door de enorme diversiteit aan talen en culturen, een bewogen geschiedenis en een grote kloof tussen arm en rijk is het voor de kerk een uitdaging om een open gemeenschap te zijn voor iedereen. Samen met lokale partners en uw hulp wil de GZB christenen en kerkleiders toerusten om vanuit de eenheid in Christus Namibië te dienen en grenzen te overbruggen.

“Het is erg donker in deze jonge man.” Dat was de eerste gedachte die in me op kwam, toen ik een man passeerde tijdens een wandeling vlakbij Windhoek. Ik liep langs hem en bad: “Heer schijn in deze duisternis, breek het open.” Ik liep een stukje verder en dacht: zegt God nu dat ik moet stoppen? Maar ik liep door. Ik had een intensieve dag voor me in de sloppenwijk en wilde daar klaar voor zijn.

Toen stapte ik in de auto en reed langs de jongeman heen. God zei weer: “Je moet stoppen.” Ik reed door en God zei: “Als je nu niet luistert dan mis je het getuigenis.” Als we niet luisteren naar de Heilige Geest zal Hij dan nog blijven spreken? Ik stopte toen en parkeerde de auto. Ik wist niet waar de jongeman was. Ik bad: “God vergeef me, wilt u laten zien waar hij is?”

Ik liep terug en zag hem lopen. Ik liep naar hem toe en dacht: wat moet ik nu zeggen? Ik zei: “Het klinkt misschien een beetje vreemd, maar God stopte mij en wees me op jou.” Hij begon direct te huilen. Hij vertelde me dat hij een christelijke vriendin had. Hij wilde er voor haar zijn, ook op religieus gebied. Hij wandelde om erachter te komen wat hij dan met God moest, maar zijn hoofd was zo vol gedachten dat het eigenlijk niet lukte. Hij vertelde dat hij depressief was en we kregen een mooi gesprek over zijn leven.

Uiteindelijk sprak hij uit dat hij graag God wilde gaan volgen. In gebed gaf hij zijn leven aan Hem. Hij vertelde later: “Ik had nooit de zekerheid dat God er echt is. Maar nu heeft God me laten zien dat Hij ook echt naar mij op zoek is.” Als je gaat bidden kan het zomaar zijn dat God je wil gebruiken. Zending gaat over gehoorzaamheid aan God op de plek waar God je heeft geplaatst.

door Danielle Oudshoorn

Introductie afstandsonderwijs NETS

In het uiterste Noorden van Namibië, op de grens met Angola, in het plaatsje Swartbooisdrift gaf Joram Oudshoorn samen met personeelsleden van NETS een prachtige introductie en uitleg over het afstandsonderwijs (februari 2023). Vanuit diverse uithoeken en zelfs vanuit Angola kwamen mensen naar deze bijeenkomst. Er schreven zich diverse mensen in om mee te doen. Ook oud NETS studenten toonden hun interesse om facilitator te worden van een groepje studenten.

Groeien in discipelschap

8 februari vond er een diploma-uitreiking van het discipelschap-programma in Windhoek plaats. Kerkleden getuigden hierbij hoe de vijf NBI-boekjes van deze cursus hen heeft laten groeien in geloof en dat zij nu zien hoe zij als lid van de gemeente horen te functioneren. Maar ook welke verantwoordelijkheid zij hebben in het opvoeden van hun kinderen en de geestelijke zorg voor de volgende generatie.

Vervolgprogramma Namibië

In februari jl. was er een programmasessie in Namibië, alledrie de partners en de GZB waren vertegenwoordigd, met elkaar zochten we naar verdere samenwerkingsopties en focus voor de komende 4 jaar. Voornamelijk het toerusten van kleine lokale kerken en gemeenschappen op diaconaal en missionair gebied zal hierbij centraal staan.

Helpt u mee? Doneer online (eenmalige of maandelijkse gift) via www.gzb.nl/ namibie

Maak uw gift over op IBAN NL91 INGB 0690 7624 45 o.v.v. NA.1.001