Openmonumentendag 2022 – een terugblik

Zaterdag 10 september 2022 hebben we de deuren van onze kerk wijd opengezet voor iedereen die maar binnen wilde komen. Dit was de eerste keer dat we meededen aan de openmonumentendag, mede op verzoek van de vrijwilligers van het Torenmuseum. Vanuit historisch perspectief zijn kerk en toren één. Toen Willibrord in de 7e eeuw in deze omgeving aan land kwam, is hier de eerste kapel/kerk, op de funderingen van het Romeinse Castellum, gebouwd. Van katholieke hoofdzetel tot onze kerk toe. Onze kerk is de 10e die op deze plek gebouwd is. Wat een rijke historie.

Een mooie collectie van oude prenten en foto’s was voorin de kerk neergezet, om te laten zien hoe deze plek er door de eeuwen uit heeft gezien. Ook was er een fotopresentatie te zien op de nieuwe beeldschermen.

Blij waren we met de tweehonderd bezoekers die enthousiast waren over de kerk, de tentoonstelling en de rondleidingen door het gebouw tot in de kelders aan toe. Wat een mooie gesprekken hebben we mogen voeren met enkele bezoekers.

De hele dag was er muziek, verzorgd door Gerard van Duijvenvoorde. Verscheidende bezoekers bleken het orgel te kunnen bespelen, wat leidde tot prachtige en bekende klanken. Onze orgelontwerper heeft de middag afgesloten met een mini-concert, waarvoor de mensen in de banken schoven om van te genieten.

Zonder alle anderen tekort te doen moeten we toch onze jongste vrijwilliger noemen. Willemijn Westeneng haar bakkunst is niet alleen geweldig, ook als jongste gastvrouw deed ze het fantastisch.

Na afloop tijdens het gezellig samenzijn waren we het gezamenlijk over één ding eens: volgend jaar moet dit een vervolg krijgen. Hopelijk zijn dan ook de kerk en de toren weer verbonden met elkaar. We zijn blij dat kerk en museum elkaar gevonden hebben om samen deze dag te kunnen organiseren.

Vrijwilligers van de kerk en Torenmuseum.

P.S. bij gevoegde banner staat in de hal van de kerk, en spreekt voor zich.