Wanneer kan de gemeente weer in de kerk?

Diensten met gemeenteleden, kan dat al?
Hoewel we kunnen zeggen dat we als gemeente door middel van de online-diensten met elkaar verbonden blijven en de erediensten zo op afstand kunnen mee-beleven, blijft het natuurlijk een gemis dat we als gemeente niet in de kerk kunnen samenkomen.
In de kerkenraadsvergadering van 29 juni hebben we hierover van gedachten gewisseld. Uiteraard willen we allemaal dat alles zo snel mogelijk weer normaal wordt, en willen we ook allemaal dat er weer gemeenteleden in de kerk kunnen komen.
Voorlopig geldt het besluit om in juli en augustus met alleen de live-streamdiensten verder te gaan. Het vergt nog best veel werk en ervaring om dit goed georganiseerd te krijgen. Daar komt bij dat in vakantietijd niet iedereen beschikbaar is. De mensen waar we nu op kunnen rekenen gaan natuurlijk ook een keer met vakantie. Voordat het zover is, moeten andere mensen, worden geïnstrueerd om met de verschillende systemen te kunnen werken. We zijn blij als we het deze twee maanden allemaal geregeld kunnen krijgen en dat is nog best een hele tour.
Daarom is besloten om te kiezen voor een aanpak waarbij we kijken wat, wanneer mogelijk is. Ook het toelaten van gemeenteleden vergt de nodige inspanning van mensen. Het moet allemaal wel kunnen in vakantietijd.
De kerkenraad moet een gebruiksplan vaststellen waarin de regels en protocollen staan voor het ontvangen van gemeenteleden. Natuurlijk zal zo snel mogelijk met de voorbereiding worden begonnen. Zodra de voorbereidingen gevorderd zijn, zullen we kijken of het realistisch is om te starten met het toelaten van gemeenteleden.
Dit betekent dat omstreeks 1 augustus bekeken wordt of een volgende stap kan worden gezet. Dan kunnen we evalueren hoe het loopt met live-streaming en kunnen we ook overzien of we bijvoorbeeld in september gemeenteleden kunnen toelaten in de kerk. Of dat echt dan mogelijk wordt, kan nu niet worden ingeschat. Het op te stellen gebruiksplan is een voorwaarde, maar ook de beschikbaarheid van voldoende mensen in deze vakantietijd is een factor. Het moet allemaal volgens de voorschriften en dus zorgvuldig geregeld en uitgevoerd worden. Daar is nu nog geen zicht op. De eerste ervaring met een livestreamdienst is positief, maar laat ook zien dat het pionieren is en veel inzet vraagt. Voorlopig kunnen we dat nog niet met een volle kerk. Daarvoor moet nog heel wat gebeuren.
Omdat in de vakantie het kerkblad niet verschijnt, verzoeken wij iedereen om het nieuws hierover te volgen op de website www.hervormdegemeentevalkenburg.nl.
De scriba,
Hans van der Does