Samenvatting verslag kerkenraadsvergadering van 29 maart 2021

Het verslag van het moderamen is ter informatie toegestuurd aan de kerkenraad.

Het moderamen heeft drie partijen gevonden waar mee een intake gesprek zal plaatsvinden om tot een voorstel te komen de kerkenraad te begeleiden in het proces van samenwerken.

Eddy Vink heeft de financiële meerjarenraming gepresenteerd. Deze presentatie zal ook bij de gemeenteavond gebruikt worden. Er is een sluitende financiële meerjarenraming nodig om een solvabiliteitsverklaring van de PKN te krijgen. De PKN geeft daarmee toestemming een predikant te zoeken. Voor de aanvraag van een solvabiliteitsverklaring dient sprake te zijn van een sluitende meerjarenraming voor minimaal zes jaar. Op het moment dat we geen sluitende meerjarenraming hebben, dienen we een plan van aanpak toe te voegen. Hierin moet te zien zijn hoe in een periode van vier jaar een sluitende meerjarenraming gerealiseerd kan worden. De vrije buffer is geen criterium bij de beoordeling van de aanvraag. Op dit moment hebben we nog geen sluitende financiële meerjarenraming. Eddy bespreekt de belangrijkste mogelijkheden aan de inkomsten- en uitgavenkant. Waar zijn mogelijkheden op besparingen: een parttime predikant, en meer inkomsten: verhoging van de toezeggingen. Door gebruikmaking van een overeenkomst periodieke gift kan het zijn dat gemeenteleden door een belastingvoordeel meer kunnen geven zonder meer kwijt te zijn. We willen als kerkenraad graag het gesprek aangaan met zowel de gemeente, tijdens de gemeenteavond, als met individuele gemeenteleden.